Internationale, hypnotiserende dansproductie over de macht van de blik.
Na een succesvolle reeks voorstellingen in een uitverkocht Stadstheater Osnabrück komt de nieuwe internationale productie van choreograaf Dunja Jocić naar Nederland.
Credits
choreografie en regie: Dunja Jocić performers: Raffaella Esposito, Terra Kell, Anna Mercurio, Tiemen Stemerding, Ivan Tochetti, Kenedy Kallas en Tom van de Ven compositie: Claude Debussy en Jonathan Bonny lichtontwerp: Nuno Salsinha kostuumontwerp: Ivana Vasić fotografie: Oliver Look Ondersteund door: het Female Voices-programma van NDT en Korzo
Afternoon of a Nymph is een internationale coproductie tussen Dance Company Osnabrück en Stichting Dunja Jocić.
In 1912 schokte Prélude à l’après-midi d’un faune van Nijinsky het publiek met zijn radicale bewegingsstijl en expliciete erotiek. Meer dan een eeuw later keert Dunja Jocić dit iconische ballet binnenstebuiten. In Afternoon of a Nymph bevrijdt ze de nimf uit haar zwijgende rol en onderzoekt hoe identiteit ontstaat onder de blik van de ander.
In deze indringende voorstelling, gedanst door een cast van zeven uitmuntende dansers, kantelen perspectieven. Met snijdende precisie en fysieke intensiteit toont Jocić hoe het voelt om los te breken uit een opgelegd narratief. Geen eerbetoon, maar een frontale botsing met Nijinsky’s ballet. Een bezwerende dissectie van de macht van de blik.
De muziek speelt hierin een sleutelrol: componist en multi-instrumentalist Jonathan Bonny, bekend om zijn innovatieve fusie van klassieke muziek met pop en elektronische stijlen, hercomponeert Debussy’s meesterwerk tot een indringende, nieuwe compositie.
Website: Dunja Jocic
In de pers
Neue Osnabrücker Zeitung
“Een hypnotiserende dissectie van de macht van de blik. Jocić ontrafelt met fysieke precisie en rauwe intensiteit hoe waarnemen en waargenomen worden een strijd om identiteit worden.”
Hasepost
"Een krachtige herinterpretatie die de traditionele rollenpatronen doorbreekt."
Juryrapport Nederlandse Dansdagen
“Onder haar leiding leveren de dansers een uitzonderlijke prestatie.”
Pers over eerdere voorstellingen
Wiesbadener Kurier over Moonfall
“Een choreografisch hoogtepunt van Dunja Jocić, een krachtig stuk waarin het zoeken naar verbinding en de spanning binnen een groep voelbaar worden.”
Theaterkrant over Het gras hier is groener
“Fascinerend om te zien hoe Jocić surrealistische werelden creëert met een ingenieuze mix van visuals, muziek, tekst en dans – en zo met haar team jaagt op een krachtige vormtaal voor de hang naar eeuwig leven.”
Theaterkrant over Arcus Cloud
“De samensmelting van muziek, beelden en dans resulteert in een gesamtkunstwerk waarin je je volledig kunt verliezen, met je ogen open. Een koortsdroom waaruit je na een uur ontwaakt.”