Urenlange gijzeling door verbeelding en gewelddadig teksttoneel.
Een gewapende yoga-groepering houdt na hun dagelijkse kalasnikov-assana hun geradicaliseerde internationale achterban een spiegel voor: kunnen we onze idealen ook zonder het gebruik van wapens bereiken? In een tijd waarin zelfs NAVO-landen het gebruik van geweld niet uitsluiten om territoria te veroveren, zoekt De Warme Winkel naar de levensvatbaarheid van het pacifisme. Als het niet voor nu is, dan misschien voor de toekomst?
Credits
concept: Marieke de Zwaan, Vincent Rietveld en Ward Weemhoff spel: Vincent Rietveld, Marieke de Zwaan e.a. eindregie: Vincent Riebeek decor: Theun Mosk (Ruimtetijd)
Het theaterpubliek wordt urenlang gegijzeld door de verbeelding en overmand door gewelddadig teksttoneel, om uiteindelijk geestelijk bevrijd en fysiek gelouterd het 21 eeuwse leven weer aan te kunnen.
Gandhi speelt voor de verandering een bijrol; de voorstelling is net zo losjes rond zijn biografie gedrapeerd als de doeken om zijn ranke lendenen.
Nadat hun Duitstalige debuut Der Bus nach Dachau direct voor het prestigieuze Berliner Theatertreffen werd geselecteerd, nodigde Schauspielhaus Bochum De Warme Winkel opnieuw uit om een lont in het Duitse kruitvat te steken. Na de Duitse speelreeks trekt de voorstelling, met een nieuwe Nederlandse cast, op tournee door Nederland en Vlaanderen.
Website: De Warme Winkel
In de pers
Het Parool
“De spannendste en consistent interessantste theatergroep van Nederland.”
de Volkskrant
“De eigenzinnigst denkbare theatergroep.”
De Telegraaf
“Een theatergroep die je voorgoed in je hart sluit.”
NRC
“Onvervalst highbrow, maar tegelijk toegankelijk en aanstekelijk, dankzij hun humor, ironie en zelfspot.”